Samorządy powiatowy i gminne: Powiat Tomaszowski, Gmina - Miasto Tomaszów Mazowiecki, Gmina Tomaszów Mazowiecki, Gmina Inowłódz, Gmina Rzeczyca wchodzą w skład „Obszaru Funkcjonalnego Dolina Rzeki Pilicy w Powiecie Tomaszowskim”, budowanego od 2012 roku i będącego wyrazem woli współpracy na rzecz przygotowania wspólnych projektów na perspektywę finansową Unii Europejskiej na lata 2014-2020.
Mając na względzie wolę samorządów do wykonywania zadań publicznych w drodze współdziałania między jednostkami samorządu terytorialnego, samorządy ustanowiły partnerstwo na rzecz rojektu pn „Podnoszenie jakości zasobów turystycznych Doliny Rzeki Pilicy poprzez rozwój infrastruktury rekreacyjno-wypoczynkowej w powiecie tomaszowskim” nr. WND-RPLD.06.02.01-10-0059/17, realizowanego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Łódzkiego na lata 2014-2020, Oś Priorytetowa VI Rewitalizacja i potencjał endogeniczny regionu, Działanie VI.2 Rozwój gospodarki turystycznej, Poddziałanie VI.2.1 Rozwój gospodarki turystycznej.
Cele projektu:
Celem szczegółowym działania jest zwiększone wykorzystanie walorów przyrodniczych i kulturowych województwa łódzkiego dla rozwoju gospodarki turystycznej.
Celem głównym Projektu jest zwiększenie wykorzystania walorów przyrodniczych i kulturowych oraz stworzenie warunków do rozwoju gospodarki turystycznej w oparciu o wykorzystanie potencjału endogenicznego regionu – Obszaru Funkcjonalnego Doliny Rzeki Pilicy – co przyczyni się do kreowania w skali ponadregionalnej marki turystycznej „Dolina Rzeki Pilicy”.
Efekty projektu:
Wynikiem realizacji działania będzie stworzenia warunków do rozwoju gospodarki turystycznej w oparciu
o wykorzystanie potencjałów endogenicznych regionu, zidentyfikowanych w polityce terytorialno-funkcjonalnej województwa.
W ramach Projektu Gmina Tomaszów Mazowiecki zamierza realizować:
- Budowę infrastruktury rekreacyjno-wypoczynkowo-turystycznej, polegającą na:
- rozbudowie obiektu użyteczności publicznej wraz zagospodarowaniem przestrzeni wokół świetlicy
w miejscowości Twarda w celu urządzenia strefy rekreacyjno-wypoczynkowo-turystycznej,
- budowę miejsc do obsługi turystyki kajakowej wraz z odpowiednią infrastrukturą towarzyszącą
w miejscowościach Smardzewice i Ciebłowice Duże
- budowę ścieżki rowerowej od m-ci Smardzewice do miejscowości Twarda i Tresta
- budowę parku edukacyjno-rekreacyjnego – „edukacja leśna” – w miejscowości Tresta
W ramach Projektu Gmina-Miasto Tomaszów Mazowiecki zamierza:
- zagospodarować tereny reakeacyjne tzw. ,,Przystani nad rzeką Pilicą" położone przy ul. PCK,
- przebudować istniejące i wybudować nowe miejsca parkingowe przy ul. PCK,
- urządzić plażę miejską wraz z niezbędną infrastrukturą.
W ramach Projektu Gmina Inowłódz zamierza realizować:
- budowę infrastruktury rekreacyjno-wypoczynkowo-turystycznej w tym miejsc do obsługi turystyki kajakowej w miejscowości Spała;
- budowę nowej i rozbudowę istniejącej infrastruktury rekreacyjno-wypoczynkowo-turystycznej w tym miejsc do obsługi turystyki kajakowej w miejscowości Inowłódz.
W ramach Projektu Gmina Rzeczyca zamierza realizować:
- Budowę infrastruktury turystycznej w gminie Rzeczyca, polegającą m. in. na:
- budowie miejsc do obsługi turystyki kajakowej wraz z odpowiednią infrastrukturą towarzyszącą
w miejscowościach Rzeczyca i Grotowice;
- budowie ścieżek i szlaków rowerowych przebiegających przez Rezerwat Żądłowice oraz szlakiem doliny
Pilicy z funkcją edukacyjną o tematyce związanej z celami i formami ochrony przyrody w ramach sieci europejskiej „Natura 2000” wraz z infrastrukturą towarzyszącą.
W dniu 02.02.2018 r. z Zarządem Województwa Marszłakowskiego, została podpisana Umowa o dofinansowanie nr
UDA-RPLD.06.02.01-10-0059/17.
Podział środków w projekcie Partnerzy razem:
Wartość zadania: |
12 792 228,38 PLN |
Koszty kwalifikowane: |
8 392 305,31 PLN |
Kwota dofinansowania z Europejskiego Funduszu Rozwoju regionalnego 85% kosztów kwalifikowanych zadania |
7 133 459,51 PLN |
Wkład własny beneficjenta 15% kosztów kwalifikowanych zadania + koszty niekwalifikowane |
1 258 845,80 PLN |
Koszty niekwalifikowane |
4 399 923,07 PLN |
Podział środków dla zadania Gminy Miasto Tomaszów Mazowiecki:
Wartość zadania: |
5 999 231,00 PLN |
Koszty kwalifikowane: |
3 591 474,24 PLN |
Kwota dofinansowania z Europejskiego Funduszu Rozwoju regionalnego 85% kosztów kwalifikowanych zadania |
3 052,753,10 PLN |
Wkład własny beneficjenta 15% kosztów kwalifikowanych zadania + koszty niekwalifikowane |
538 721,14 PLN |
Koszty niekwalifikowane |
2 407 756,76 PLN |
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
W dniu 2 października 2020 r.. przedstawiciele partnerów projektu pn. „Podnoszenie jakości zasobów turystycznych Doliny rzeki Pilicy poprzez rozwój infrastruktury rekreacyjno-wypoczynkowej w Powiecie Tomaszowskim” odwiedzili wszystkie miejsca wykonane w ramach pozyskanego dofinansowania - od świetlicy Twardej w Gminie Tomaszów Mazowiecki, przez Przystań w Tomaszowie Maz., przystanie w Spale i Inowłodzu po Grotowice w Gminie Rzeczyca. Każdy z partnerów oprowadził po swoim terenie opowiadając o wykonanej inwestycji. Już w przyszłorocznym sezonie miłośnicy turystyki kajakowej, pieszej i rowerowej będą mogli skorzystać w pełni z całej infrastruktury przygotowanej w ramach projektu.
Liderem projektu pn. „Podnoszenie jakości zasobów turystycznych Doliny rzeki Pilicy poprzez rozwój infrastruktury rekreacyjno-wypoczynkowej w Powiecie Tomaszowskim” jest Gmina Tomaszów Mazowiecki, partnerami: Gmina Miasto Tomaszów Mazowiecki, Gmina Rzeczyca, Gmina Inowłódz i Powiat Tomaszowski. Każda z gmin-partnerów realizuje swoje zadania pod kątem zagospodarowania turystyczno-rekreacyjno-wypoczynkowego w Dolinie Rzeki Pilicy, powiat tomaszowski odpowiada natomiast za promocję budowanej w ramach projektu marki Doliny rzeki Pilicy.
Termin zakończenia finansowego projektu: 31.05.2021 r.









---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

GMINA MIASTO TOMASZÓW MAZOWIECKI ZREALIZOWAŁA PROJEKT PN.:
„Zakup niskoemisyjnego taboru publicznego transportu zbiorowego w Tomaszowie Mazowieckim wraz z infrastrukturą towarzyszącą”
KTÓRY UZYSKAŁ DOFINANSOWANIE Z EUROPEJSKIEGO FUNDUSZU ROZWOJU REGIONALNEGO W RAMACH REGIONALNEGO PROGRAMU OPERACYJNEGO WOJEWÓDZTWA ŁÓDZKIEGO NA LATA 2014 – 2020,
OŚ PRIORYTETOWA III - TRANSPORT, DZIAŁANIE III.1 NISKOEMISYJNY TRANSPORT MIEJSKI,
PODDZIAŁANIE III.1.2 2 NISKOEMISYJNY TRANSPORT MIEJSKI.
CELEM SZCZEGÓŁOWYM DZIAŁANIA JEST ZWIĘKSZONE WYKORZYSTANIE TRANSPORTU PUBLICZNEGO.
EFEKTEM REALIZACJI DZIAŁANIA BĘDZIE POPRAWA ATRAKCYJNOŚCI KOMUNIKACJI MIEJSKIEJ I WZROST LICZBY OSÓB KORZYSTAJĄCYCH
Z JEJ USŁUG.
KOSZT PROJEKTU:
Wartość ogółem: 37 910 647,85 PLN
Kwota dofinansowania: 24 809 276,40 PLN

GMINA MIASTO TOMASZÓW MAZOWIECKI REALIZUJE PROJEKT PN.
„Kompleksowe zagospodarowanie przestrzeni publicznej oraz modernizacja miejsc rekreacji i terenów zielonych – MIASTO NAD RZEKĄ”.
KTÓRY UZYSKAŁ DOFINANSOWANIE Z EUROPEJSKIEGO FUNDUSZU ROZWOJU REGIONALNEGO W RAMACH REGIONALNEGO PROGRAMU OPERACYJNEGO WOJEWÓDZTWA ŁÓDZKIEGO NA LATA 2014-2020 PRIORYTET VI REWITALIZACJA I POTENCJAŁ ENDOGENICZNY REGIONU, DZIAŁANIE VI.3 REWITALIZACJA I ROZWÓJ POTENCJAŁU SPOŁECZNO-GOSPODARCZEGO, PODDZIAŁANIE VI.3.2 REWITALIZACJA I ROZWÓJ POTENCJAŁU SPOŁECZNO-GOSPODARCZEGO.
Cele projektu:
Celem szczegółowym działania jest przywrócenie lub nadanie funkcji społecznych i gospodarczych na terenach zdegradowanych.
Celem bezpośrednim projektu jest rewitalizacja przestrzeni publicznej Gminy Miasto Tomaszów Mazowiecki poprzez przywrócenie funkcji społecznych i gospodarczych na terenach zdegradowanych, w szczególności wdrożenie rozwiązań, które ożywią życie publiczne w sferze społecznej, gospodarczej, kulturalnej i rekreacyjnej, niwelując przy tym zjawiska związane z problemami społeczności lokalnej
Efekty projektu:
Wynikiem realizacji działania będzie wprowadzenie lub przywrócenie na obszarach zdegradowanych miejskich i wiejskich funkcji społecznych (edukacyjnych, kulturalnych, rekreacyjnych) i gospodarczych, co wpłynie na niwelowanie zjawisk związanych z problemami społecznymi i przyczyni się do osiągnięcia długotrwałych i wymiernych korzyści społeczno-gospodarczych, rozumianych jako zmniejszenie ubóstwa, wzrost aktywności społecznej oraz zapewnienie szerokiego dostępu do usług publicznych mieszkańcom województwa łódzkiego.
Projekt zakłada realizację dwóch zadań:
Zadanie 1. Przebudowa parku „Bulwary”
Zadanie 2 - Renowacja kamienicy narożnej pl. Kościuszki 24 wraz z dziedzińcem
KOSZT Y PROJEKTU:
Wartość zadania: |
16 915 483,46 PLN |
Koszty kwalifikowane: |
13 629 295,50 PLN |
Kwota dofinansowania - razem 92% kosztów kwalifikowanych zadania |
12 538 951,84 PLN |
Kwota dofinansowania z Europejskiego Funduszu Rozwoju regionalnego 85% kosztów kwalifikowanych zadania |
11 584 901,17 PLN |
Kwota dofinansowania z Budżetu Państwa 7% kosztów kwalifikowanych zadania |
954 050,67 PLN |
Wkład własny beneficjenta 15% kosztów kwalifikowanych zadania + koszty niekwalifikowane |
1 090 343,66 PLN |
GMINA MIASTO TOMASZÓW MAZOWIECKI
REALIZUJE PROJEKT PT:
„Opracowanie Programu Rewitalizacji Miasta Tomaszowa Mazowieckiego
na lata 2016-2020 z perspektywą do 2023”,
KTÓRY UZYSKAŁ DOFINANSOWANIE ZE ŚRODKÓW UNII EUROPEJSKIEJ
W RAMACH PROGRAMU OPERACYJNEGO POMOC TECHNICZNA 2014-2020
KOSZT ZADANIA:
Wartość zadania: 33 100,00 PLN
Kwota dofinansowania: 29 790,00 PLN


GMINA MIASTO
OŚ PRIORYTETOWA III - TRANSPORT, DZIAŁANIE III.1 NISKOEMISYJNY TRANSPORT MIEJSKI,
PODDZIAŁANIE III.1.2 2 NISKOEMISYJNY TRANSPORT MIEJSKI.
KOSZT ZADANIA:
Wartość zadania:
|
37 910 647,85 PLN |
Kwota dofinansowania
|
24 809 276,40 PLN |


GMINA MIASTO
TOMASZÓW MAZOWIECKI
ZREALIZOWAŁA PROJEKT PN:
„RENOWACJA PARKU RODEGO W TOMASZOWIE MAZOWIECKIM”
W RAMACH REGIONALNEGO PROGRAMU OPERACYJNEGO
OŚ PRIORYTETOWA V - OCHRONA ŚRODOWISKA DZIAŁANIE
KOSZT ZADANIA:


GMINA MIASTO
TOMASZÓW MAZOWIECKI
ZREALIZOWAŁA PROJEKT PN.
ZAKUP SAMOCHODÓW RATOWNICZO -GAŚNICZYCH DLA JEDNOSTEK OSP
W TOMASZOWIE MAZOWIECKIM
KTÓRY UZYSKAŁ DOFINANSOWANIE Z EUROPEJSKIEGO FUNDUSZU ROZWOJU REGIONALNEGO
W RAMACH REGIONALNEGO PROGRAMU OPERACYJNEGO WOJEWÓDZTWA ŁÓDZKIEGO
NA LATA 2014 – 2020,
OŚ PRIORYTETOWA V - OCHRONA ŚRODOWISKA DZIAŁANIE V.1 GOSPODARKA WODNA
I PRZECIWDZIAŁANIE ZAGROŻENIOM, PODDZIAŁANIE V.1.2 ROZWÓJ KRAJOWEGO SYSTEMU RATOWNICZO – GAŚNICZEGO.
Cel projektu: Zwiększenie bezpieczeństwa przeciwpowodziowego i przeciwpożarowego w Gminie Miasto Tomaszów Mazowiecki i w całym województwie łódzkim
Efektem projektu będzie wsparcie Krajowego Systemu Ratowniczo-Gaśniczego poprzez podniesienie sprawności jednostek ochotniczej straży pożarnej (zakup samochodów ratowniczo-gaśniczych do prowadzenia akcji ratowniczych).
|
1 964 863,50 PLN |
|
1 540 612,25 PLN |

GMINA MIASTO TOMASZÓW MAZOWIECKI
I
GMINA TOMASZÓW MAZOWIECKI
ZREALIZOWAŁY PROJEKT PN.
Budowa drogi lokalnej wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną w celu otwarcia terenów inwestycyjnych, usytuowanych na terenie Miasta Tomaszowa Mazowieckiego i Gminy Tomaszów Mazowiecki, łączącej drogę ekspresową nr 8 stanowiącą element sieci TEN-T
KTÓRY UZYSKAŁ DOFINANSOWANIE Z EUROPEJSKIEGO FUNDUSZU ROZWOJU REGIONALNEGO W RAMACH REGIONALNEGO PROGRAMU OPERACYJNEGO WOJEWÓDZTWA ŁÓDZKIEGO NA LATA 2014 – 2020,
OŚ PRIORYTETOWA III - TRANSPORT, DZIAŁANIE III.2 - DROGI, PODDZIAŁANIE III.2.2 - DROGI LOKALNE
Cele projektu:
Lepsza dostępność transportowa województwa w ruchu drogowym
Poprawa dostępności transportowej województwa łódzkiego i przystosowanie
terenów inwestycyjnych pod przyszłą działalność gospodarczą
poprzez zapewnienie obsługi komunikacyjnej tych terenów
Efektem projektu jest zwiększenie dostępności transportowej i polepszenie stanu układu drogowego
w regionie, a przez to m.in. zwiększenie bezpieczeństwa na przebudowywanych, modernizowanych
i budowanych odcinkach dróg
KOSZT ZADANIA:
Wartość zadania:
|
12 043 520,01 PLN |
Kwota dofinansowania |
8 822 723,70 PLN |

Budowa basenu przy Zespole Szkół nr 4 w Tomaszowie Mazowieckim
– rozbudowa infrastruktury poszerzającej ofertę kształcenia przez całe życie

Strona internetowa basenu - basen.tomaszow-mazowiecki.net
W ramach projektu wybudowano:
-krytą pływalnię o wymiarach 12,5 x 25 m wraz z trybunami dla 120 widzów, brodzik dla uczących się pływać i najmłodszych o wymiarach 5 x 12,5 m oraz wieżę ze zjeżdżalnią o długości 84 metrów. Dodatkowo na jednym z torów zamontowano wypłycenie dla najmłodszych adeptów nauki pływania.
-pomieszczenia sauny, siłowni wraz z wyposażeniem, sanitariaty z natryskami, szatnie, pokój ratowników, pokój trenerów.

-zakupiono wyposażenie na potrzeby prowadzenia zawodów sportowo - rekreacyjnych, nauki pływania, zakupiono sprzęt ratowniczo – medyczny, wyposażenie pozwalającego na udzielenie w nagłych wypadkach pierwszej pomocy, wyposażenie siłowni oraz sauny mokrej i parowej.
Celem Projektu jest rozwój infrastruktury edukacyjnej województwa łódzkiego poprzez rozbudowę bazy sportowej szkół w Tomaszowie Mazowieckim.Projekt wpływa pozytywnie na wzmocnienie roli edukacji, jako czynnika sprzyjającego rozwojowi społeczno – gospodarczemu województwa łódzkiego, poprawę warunków rozwoju zasobów ludzkich regionu oraz wzmocnienia jego pozycji jako miejsca oferującego dobrą jakość życia jego mieszkańców.Celem nadrzędnym projektu jest przede wszystkim wzrost liczby uczniów korzystających z wybudowanej infrastruktury edukacyjnej w Tomaszowie Mazowieckim, poprawa warunków życia i stanu zdrowia mieszkańców Tomaszowa Mazowieckiego poprzez naukę pływania.

Fundusze Europejskie dla rozwoju regionu łódzkiego

Przebudowa ulicy Strefowej w Tomaszowie Mazowieckim
– wsparcie rozwoju przedsiębiorczości poprzez poprawę infrastruktury drogowej
Projekt przewidywał przebudowę ulicy Strefowej na odcinku około 350 m łączący ulicę Ujezdzką z terenami przemysłowymi znajdującymi się przy ulicy Włókienniczej.
W ramach przeprowadzonych prac wykonano m.in.: odwodnienie wraz z kanalizacją deszczową, przebudowano linię kablową SN i NN, ułożono nowe chodniki oraz ułożono nową nawierzchnie asfaltową wraz z wykonaniem zatok postojowych.

Celem Projektu jest wsparcie rozwoju przedsiębiorczości poprzez poprawę stanu technicznego infrastruktury drogowej.
Poprawa dostępności komunikacyjnej sprzyjać będzie rozwojowi gospodarczemu i społecznemu regionu poprzez zwiększenie atrakcyjności terenów przemysłowo-usługowych zlokalizowanych przy ulicy Strefowej w Tomaszowie Mazowieckim, wynikające z usprawnienia dostępu do tych terenów, zredukowania czasu podróży oraz poprawę bezpieczeństwa ruchu.


Fundusze Europejskie dla rozwoju regionu łódzkiego

Budowa ulicy E. Orzeszkowej w Tomaszowie Mazowieckim
– powiązanie dróg lokalnych z siecią dróg międzynarodowych i krajowych oraz otwarcie terenów inwestycyjnych
W ramach projektu wybudowano:
odcinek drogi o długości 0,413 km, dwujezdniowej o szerokości pasa drogowego 40,0 m; z opaskami po zewnętrznych stronach jezdni; z zieleńcami oddzielającymi ścieżki rowerowe z betonowej kostki oraz chodnikami.
Projekt obejmował również budowę kanału deszczowego ze studzienkami, budowę oświetlenia terenu, przebudowę istniejącej kanalizacji telefonicznej, budowę kanalizacji sanitarnej i sieci wodociągowej.

Celem Projektu jest poprawa dostępności województwa łódzkiego i wzmocnienie roli infrastruktury drogowej jako czynnika sprzyjającego rozwojowi społeczno – gospodarczemu regionu, poprzez zwiększenie atrakcyjności terenów inwestycyjnych zlokalizowanych przy ulicy E. Orzeszkowej w Tomaszowie Mazowieckim, wynikające z udostępnienia tych terenów przyszłym inwestorom.
Celem bezpośrednim Projektu jest rozwój infrastruktury transportowej Miasta zapewniający wewnętrzną integralność Tomaszowa Mazowieckiego, służący zintegrowaniu lokalnego systemu dróg z systemem dróg o znaczeniu krajowym oraz podniesieniu atrakcyjności inwestycyjnej Gminy poprzez poprawę dostępności do terenów inwestycyjnych.
Uwaga: w wyniku realizacji projektu zmianie uległa organizacja ruchu na skrzyżowaniu ulic: E. Orzeszkowej i Zawadzkiej.


Zabezpieczenie i adaptacja wyrobisk Grot Nagórzyckich
w Tomaszowie Mazowieckim na podziemną trasę turystyczną
www.groty.skansenpilicy.pl
Regulamin zwiedzania
W „Grotach Nagórzyckich” wykonana została trasa podziemna w górniczej, drewnianej obudowie podporowej, rozmieszczonej co 1 metr. Trasa przebiega w centralnej części wyrobisk, a ze względu na jej ażurowy charakter, widoczna jest cała przestrzeń podziemna.

Podświetlenie samej trasy oraz jej elementów wyrobisk stwarza niezwykle ciekawą przestrzeń wizualną. W północnej części Grot w miejscu zawału wykonano szybik ewakuacyjny o głębokości 17 m. Wykonane zabezpieczenia pozwalają na bezpieczne zwiedzanie tych wyrobisk. W podziemiach trasa przebiega dwoma prawie równoległymi chodnikami. Długość trasy zwiedzania to około 160 m. Podziemna trasa turystyczna „Groty Nagórzyckie” w Tomaszowie Mazowieckim jest pierwszym tego typu obiektem w rejonie centralnej Polski. Wzbogacona została o ekspozycję, której celem jest zaprezentowanie przestrzeni i dziejów Grot Nagórzyckich, procesu wykorzystania unikalnego piasku pochodzącego z miejscowych złóż, tradycyjnej technologii wyrobu szkła, a także zapoznanie zwiedzającego z legendami regionu tomaszowskiego. Merytoryczne treści są przedstawiane na szklanych prezenterach i uzupełniane są przez przewodnika.
Głównym celem projektu jest poprawa atrakcyjności rekreacyjnej i turystycznej Miasta Tomaszów Mazowiecki i powiatu tomaszowskiego.

DOSTĘPNOŚĆ OBIEKTU:
Podziemna trasa turystyczna „Groty Nagórzyckie” jest czynna:
w okresie 1 kwietnia - 31 października od wtorku do niedzieli w godzinach 10:00-18:00;
w okresie 1 listopada – 31 marca od wtorku do piątku w godzinach 8:00 – 16:00 oraz w soboty i niedziele w godzinach 10:00-16:00
w poniedziałki – trasa nieczynna.
Czas zwiedzania - 30 minut.
Ostatnia grupa jest wpuszczana o godzinie 15:30 (w okresie 1.04-31.10 o godz. 17:30).
Zwiedzanie z przewodnikiem w grupach od 5 do 25 osób.
Długość trasy - ok. 160 m.
Przewidywany czas zwiedzania ok. 40 minut.
Temperatura wewnątrz ok. 9o C.
Wilgotność ok. 65-85 %.
Obiekt jest dostępny dla osób niepełnosprawnych.



„Rozbudowa Ośrodka Sportu i Rekreacji w Tomaszowie Mazowieckim – uzupełnienie oferty turystyczno rekreacyjnej Miasta poprzez przebudowę boiska o sztucznej nawierzchni wraz z infrastrukturą”

Głównym celem projektuj była poprawa atrakcyjności rekreacyjnej i turystycznej Miasta Tomaszów Mazowiecki i powiatu tomaszowskiego, a także podnoszenie poziomu kultury fizycznej poprzez rozwijanie zainteresowań sportowych zarówno u dzieci i młodzieży, ale i dorosłych. Realizowany projekt pozwolił na zmniejszenie ilości zjawisk o charakterze patologicznym na terenie Miasta – dzieci i młodzież będą miały stworzone warunki do rozwoju osobistego, do rozwijania swoich zainteresowań i pasji.
Projekt przewidywał budowę boiska sportowego ze sztuczną nawierzchnią i oświetleniem na terenie Ośrodka Sportu i Rekreacji w Tomaszowie Mazowieckim. Wymiary boiska 68m x 105m wraz z oświetleniem oraz trybuną dla widzów z 896 miejscami siedzącymi. Konstrukcja nawierzchni: trawa syntetyczna III generacji zasypywana piaskiem i granulatem gumowym, pozwalająca na osiąganie wysokiego poziomu amortyzacji wstrząsów – bez dodatkowych map elastycznych, spełniać ma wymogi standaryzacji FIFA Star 2. Projekt przewidywał także ustawienie zaplecza szatniowo – sanitarnego dla obsługi rozgrywanych na boisku oficjalnych spotkań.
Nowopowstałe boisko jest pozbawione barier architektonicznych. Osoby niepełnosprawne mogą swobodnie korzystać z wybudowanej infrastruktury sportowej. Osoby niepełnosprawne nie tylko mogą być widzami wymagań sportowych lub imprez kulturalnych, ale również czynnie uprawiać sport. Nowa równa nawierzchnia zapewni im bezpieczeństwo.
Dzięki realizacji projektu została zagospodarowana przestrzeń wokół boiska.
Teren – rekreacyjno – sportowy jest zadbany i współgra z otaczającą go zielenią.
Z powstałej infrastruktury korzystają młodzież, dorośli – mieszkańcy Tomaszowa Mazowieckiego, ale również mieszkańcy całego województwa łódzkiego i osoby spoza regionu łódzkiego.
Powstały stadion spełniała standardy FIFA i UEFA.

Fundusze Europejskie dla rozwoju regionu łódzkiego

Termomodernizacja Zespołu Szkół nr 4 w Tomaszowie Mazowieckim przy ulicy Ostrowskiego 14

W ramach projektu wykonano docieplenie ścian zewnętrznych budynków, wykonano opaski, wymieniono stolarkę drzwiową i okienną, zmodernizowano instalację centralnego ogrzewania, a także wymieniono instalację wentylacji mechanicznej w budynku hali sportowej. Całość prac prowadzona była w budynkach Zespołu Szkół Nr 4 oraz budynku hali sportowej wraz z łącznikiem.
Celem głównym projektu jest poprawa jakości powietrza w Mieście, poprzez likwidację przekroczeń dopuszczalnego poziomu stężeń zanieczyszczeń powietrza. Główny cel projektu ma doprowadzić do stopniowego spadku emisji niebezpiecznych substancji do atmosfery.
Celem bezpośrednim jest poprawa jakości powietrza w Mieście poprzez ograniczenie zużycia energii w budynkach oświatowych. Celem nadrzędnym jest zmniejszenie zachorowalności wśród dzieci i młodzieży poprzez zapewnienie
komfortowych warunków do pracy i nauki.



Tomaszowska Okrąglica - wsparcie promocji i działań marketingowych tomaszowskiego produktu turystycznego
Koszt całkowity: 306 267 PLN
dofinansowanie ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Łódzkiego na lata 2007 – 2013 – 242 031 zł



Projekt obejmujący działania promocyjne na rzecz trzech tomaszowskich atrakcji turystycznych: Skansenu Rzeki Pilicy, Rezerwatu Niebieskie Źródła oraz Grot Nagórzyckich, prowadzony będzie przez dwa lata. W tym czasie przeprowadzono imprezy otwierające i zamykające sezon turystyczny, wydano foldery i przewodniki w czterech wersjach językowych, wyprodukowano i wyemitowano materiał filmowy oraz utworzono stronę internetową o Tomaszowskiej Okrąglicy, przeprowadzone zostały również działania promocyjne.
W dniu 22-03-2012 r. ukazało się ogłoszenie o rozpoczęciu konkursu na logotyp projektu „Tomaszowska Okrąglica – wsparcie promocji i działań marketingowych tomaszowskiego produktu turystycznego”.Zwycięski logotyp wykorzystywany jest do celów identyfikacyjnych, promocyjnych, reklamowych oraz korespondencyjnych. oraz na materiałach promocyjnych wydawanych przez Gminę Miasto Tomaszów Mazowiecki



LOGOTYP - Rozstrzygnięcie konkursu.

Fundusze Europejskie dla rozwoju regionu łódzkiego

Modernizacja infrastruktury ograniczającej nadmierną presję turystów w Rezerwacie Niebieskie Źródła

W wapiennym podłożu pulsują źródła napełniające baseny o maksymalnej głębokości 4 m. Woda wypełnia rozlewiska i kanał, a następnie odprowadzana jest poza teren rezerwatu do pilicy. Niekontrolowana antropopresja powoduje dewastacje krajobrazu rezerwatu.
Projekt rozpoczął się w III kwartale 2009 roku od zadania IV: Modernizacja szaletu wraz z całkowitą wymianą instalacji sanitarnej i budową szamba. Realizacja w/w zadania została zakończona w IV kwartale 2009 r.
W ramach projektu wykonano również:

Umieszczenie w terenie pni drzew.
Nasadzenie drzew i krzewów.
Spulchnienie wierzchniej warstwy gruntu na wyłączonych ścieżkach i przejściach.
Rozebranie kładki i nielegalnej ławki.
Zadanie II. Przygotowanie ścieżki dydaktycznej:
Wykonanie tablic Rezerwat Przyrody Prawem Chroniony.
Przyrodnicze tablice informacyjne.
Opracowanie i wykonanie ścieżki dydaktycznej.
Zaktualizowanie tablicy informacyjnej przy wejściu do rezerwatu.
Skład i druk przewodnika przyrodniczego
Zadanie III. Ograniczenie ruchu turystycznego przy głównej alei spacerowej i zagospodarowanie terenu rezerwatu:
Umocnienie brzegów, obramienie z kamieni naturalnych.
Umocnienie nawierzchni półwyspu za pomocą żwiru.
Utwardzenie ścieżki na skarpie wzdłuż niebieskiego szlaku turystycznego i Wykonanie podjazdów na przepuście wodnym
Uporządkowanie terenu rezerwatu ze śmieci.
Położenie siatki wzmacniającej zachodni brzeg grobli spacerowej.
Wymiana istniejących koszy na śmieci.
Wymiana istniejących lamp wraz z siecią elektryczną.
Wymiana istniejących ławek.
Zmodernizowanie ogrodzenia przy głównym basenie wywierzyskowym.
Podstawowym celem projektu było przywrócenie właściwego stanu obszaru chronionego wraz zachowaniem zagrożonych wyginięciem gatunków oraz różnorodności biologicznej poprzez ich zabezpieczenie przed nadmierna i niekontrolowaną presją turystów oraz ograniczenie w szczególności we wschodniej części rezerwatu i skanalizowanie ruchu turystycznego przy głównej alei spacerowej.



- elementem ograniczającym presję turystów
Jako główny cel projektu uznano przywrócenie właściwego stanu obszaru chronionego wraz z zachowaniem zagrożonych wyginięciem gatunków oraz różnorodności biologicznej poprzez ich zabezpieczenie przed nadmierną i niekontrolowaną presją turystów.
Poprzez zaproponowane w projekcie rozwiązania jego realizacja przyczynić miała się w znacznym stopniu do realizacji głównego celu priorytetu V PO I i Ś jakim jest - ograniczenie degradacji środowiska naturalnego oraz strat jego zasobów i zmniejszenia różnorodności biologicznej. Jednocześnie wpływając pozytywnie na poprawę i zachowanie w dobrym stanie siedlisk przyrodniczych oraz gatunków podlegających ochronie na tym terenie, tym samych realizując cel działania 5.1 jakim jest - przywracanie właściwego stanu siedlisk przyrodniczych (ekosystemów) i ostoi gatunków na obszarach chronionych wraz z zachowaniem zagrożonych wyginięciem gatunków oraz różnorodności genetycznej roślin, zwierząt i grzybów.
Rezerwat Niebieskie Źródła jest obiektem bardzo popularnym wśród mieszkańców Tomaszowa oraz wycieczek szkolnych i turystów z regionu łódzkiego i całego kraju. Mają dogodne położenie komunikacyjne – przy uczęszczanej trasie z Łodzi przez Tomaszów do Smardzewic nad Zalewem Sulejowskim. Rezerwat ma bardzo dobre połączenie z pobliskim centrum Tomaszowa – za pomocą komunikacji miejskiej, ścieżki rowerowej i chodników spacerowych. Leży on też na trasie turystycznej prowadzącej doliną Pilicy w kierunku Małych Grot i Białej Góry – również często odwiedzanych atrakcji turystycznych. W sąsiedztwie rezerwatu, znajduje się Skansen Rzeki Pilicy. Obiekt ten również cieszy się dużą popularnością wśród turystów i wycieczek szkolnych, a organizowane tu cyklicznie widowiska plenerowe przyciągają tłumy zwiedzających.
Ruch turystyczny w rejonie rezerwatu i skansenu jest duży. Samochody osobowe i autokary parkowały na terenie przyległym od zachodu do skansenu, na obszarze dawnego przystanku końcowego autobusów miejskich, gdzie urządzono niewielki, prowizoryczny parking. Miejsce to nie spełniało właściwie swych funkcji. Ilość miejsc parkingowych była niewystarczająca, część samochodów parkowała na nieutwardzonej, rozjeżdżonej drodze lub wprost na otaczających murawach, niszcząc przy tym roślinność i naruszając estetykę obszaru. Turyści penetrowali w sposób niekontrolowany przyległe siedliska przyrodnicze i zaśmiecali okolicę.
Szczupłość i nieodpowiednia infrastruktura obecnego parkingu przyczyniała się do funkcjonowania „dzikich” miejsc parkingowych. Znajdowały się one na murawach i łąkach na wschód od skansenu, na skraju lasu i łąk oraz na drogach leśnych koło osiedla Utrata na południowo-zachodnim obrzeżu rezerwatu, oraz na skraju borów sosnowych i na drogach leśnych koło osiedla Ludwików przy wschodniej granicy rezerwatu. Obszary te są poddawane były silnej, niekontrolowanej presji turystycznej, przyroda była niszczona w wyniku parkowania samochodów i biwakowania, zagrożone były też przyległe rejony rezerwatu.
Taki stan rzeczy zrodził potrzebę realizacji nowego, większego, nowocześnie zaprojektowanego parkingu, uwzględniającego potrzeby ochrony środowiska przyrodniczego i dogodnie zlokalizowanego. Najlepszą z dostępnych lokalizacji był obszar obecnego miejsca parkingowego przy skansenie. Wykonanie dojść dla pieszych i podjazdów dla rowerów, wiążące nowy parking z istniejącymi ścieżkami rowerowymi, szlakami turystycznymi i głównym wejściem do rezerwatu umożliwił pełne wykorzystanie istniejącej ścieżki przyrodniczej w rezerwacie oraz odpowiednio skanalizował ruch turystyczny w jego rejonie, przyczyniając się do likwidacji wspomnianych zagrożeń dla przyrody rezerwatu i projektowanego obszaru Natura 2000 oraz ich otoczenia.
W wyniku realizacji projektu i na skutek skanalizowania ruchu turystycznego wystąpiły efekty ekologiczne i pozaekologiczne zgodne z pierwotną ideą założycielską Rezerwatu Niebieskie Źródła. Są nimi: ochrona wartości krajobrazowych, wartości kulturowych i wartości historycznych.
Osiągnięte efekty ekologiczne poprzez realizację przedsięwzięcia polegającą na:
1.1 Budowa parkingu wraz z bezpiecznym przejściem dla pieszych pod mostem, zagospodarowanie terenu
1) Parking wraz z drogami manewrowymi
Budowa parkingu na 132 miejsca postojowe (w tym: 127 stanowisk postojowych dla samochodów osobowych z czego 9 stanowisk dla osób niepełnosprawnych oraz 5 stanowisk dla pojazdów komunikacji zbiorowej). Postój pojazdów oraz ruch w obrębie obiektu ułatwiają wysepki kierujące, których powierzchnię wyniesiono ponad płaszczyznę jezdni i parkingów.
Nawierzchnię jezdni i stanowisk postojowych przewidziano z kostki granitowej gr. 9/11cm natomiast wysepki kierunkowe oraz obramowania na krawędzi jezdni z kostki granitowej gr. 15/17cm.
Nawierzchnia jezdni, stanowisk postojowych i wysepek kierunkowych z kostki w kolorze szarym natomiast linie rozdzielające stanowiska postojowe (dwa rzędy kostki) w kolorze czarnym.
2) Chodniki dla pieszych
Budowa chodników na parkingu oraz ciągu pieszego łączącego parking ze szlakiem prowadzącym do rezerwatu ,,Niebieskie Źródła’’.
Nawierzchnia chodników z wibroprasowanej kostki betonowej typu „Nostalit” w kolorze tzw. „barwy jesieni” – o grubości 8cm na podsypce cementowo – piaskowej gr. 3cm, podbudowie z kruszywa stabilizowanego mechanicznie – kliniec 4/31,5 gr. 10cm oraz podsypce piaskowej gr.10cm.
W centralnej części parkingu, przewidziano wykonanie utwardzenia terenu, gdzie zostaną ustawione kioski spożywcze, stoliki itp. (tzw. „mała gastronomia”).
3) Schody terenowe
Budowa trzech schodów terenowych (schody na skarpie przed mostem na rzece Wolbórce oraz schody na ciągu pieszym łączącym parking ze szlakiem prowadzącym do rezerwatu ,,Niebieskie Źródła’’).
4) Zagroda dla koni
Wykonanie zagrody dla koni o nawierzchni żwirowo - glinkowej wraz z ogrodzeniem od strony chodnika oraz uwiązem dla koni z bali drewnianych.
5) Zieleń
wycinka drzew i krzewów przeznaczonych do likwidacji zlokalizowanych w pasie jezdni manewrowych i stanowisk postojowych,
roboty pielęgnacyjne istniejących drzew,
nasadzenia niskiej oraz wysokiej zieleni osłonowej,
wykonanie zieleńców,
montaż gazonów kwiatowych w ilości 10 szt.
6) Wyposażenia parkingu, mała architektura
ławki parkowe - 6 szt.,
kosze na śmieci - 25 szt.,
stojaki na rowery - 4 szt. po 8 stanowisk każdy,
4 zestawy piknikowe z bali drewnianych (na zestaw składa się jeden stół i dwie ławy),
siedziska z przepołowionych pni - 6 szt.,
7) Roboty ziemne, kolizje
roboty ziemne, ukształtowanie terenu,
przestawienie istniejących kiosków - 2 szt.,
roboty rozbiórkowe istniejących nawierzchni dróg manewrowych,
montaż rur osłonowych na instalacjach podziemnych,
1.2 Budowa kanalizacji deszczowej wraz z odwodnieniem terenu parkingu
1) Na sieć kanalizacji deszczowej składa się:
układ sieci kanalizacji deszczowej na terenie projektowanego parkingu,
układ oczyszczania ścieków deszczowych oparty na zintegrowanym z osadnikiem separatorze substancji ropopochodnych,
lokalna pompownia ścieków deszczowych wraz z rurociągiem tłocznym,
kanał zrzutowy kanalizacji deszczowej umożliwiający odprowadzenie oczyszczonych ścieków deszczowych do odbiornika tj. do rzeki Pilicy,
wylot ścieków deszczowych do rzeki Pilicy na km 130+700 jej biegu.
2) Zestawienie materiałów i robót podstawowych:
rurociągi grawitacyjne z rur z żywic termoutwardzalnych zbrojonych włóknem szklanym:
- DN200 135,0 mb,
- DN300 84,4 mb,
- DN400 49,5 mb,
studnie rewizyjne 4 kpl.,
wpusty uliczne na studniach osadnikowych DN500 8 kpl.,
rurociąg tłoczny z rur PE100 SDR17 PN10 o średnicy 280x16,6 mm 11,0 mb,
pompownia ścieków deszczowych kompletna 1 kpl.,
separator substancji ropopochodnych zintegrowany z osadnikiem typu HAURATON AQUAFIX – SKG 40 BP z nadstawkami i włazami 1 kpl.,
wylot żelbetowy wód oczyszczonych DN400 (do wykonania na budowie) 1 kpl.,
umocnienie skarp płytami betonowymi ażurowymi ok. 10,0 m2,
pogłębienie dna rzeki wraz z narzutem kamiennym ok. 8,0 m3.
1.3 Przebudowa przyłącza telekomunikacyjnego
demontaż słupa przelotowego linii napowietrznej - 2 szt.,
montaż nowego słupa przelotowego - 1 szt.,
1.4 Przebudowa linii elektroenergetycznych
przebudowa przyłącza kablowego do Skansenu,
przebudowa przyłącza kablowego do szaletu miejskiego,
przebudowa odcinka linii kablowej oświetlenia Skansenu,
montaż rur osłonowych na kablach energetycznych na wysokości zjazdów z ul. Modrzewskiego,
1.5 Budowa oświetlenia parkingu
przebudowa odcinka linii kablowej oświetlenia ulicznego w ul. Modrzewskiego,
przebudowa istniejącej linii kablowej oświetlenia terenu, w tym montaż 21 szt. latarni oświetleniowych na fundamentach prefabrykowanych,
przebudowa odcinka linii kablowej 15kV, montaż rur osłonowych na kablu 15 kV,
wymiana istniejącego złącza kablowego na istniejącej latarni.
Ponadto na terenie parkingu postawiono tablicę informującą o celach realizacji projektu jakimi są ograniczenie nadmiernej presji turystów i przywrócenie właściwego stanu siedlisk i gatunków w Rezerwacie Niebieskie Źródła. Przyczyni się do kształtowania właściwych postaw człowieka wobec przyrody, propagując idę Natura 2000.
Realizując wszystkie powyższe zadania został osiągnięty, cel główny przedsięwzięcia jakim jest przywrócenie właściwego stanu obszaru chronionego wraz z zachowaniem zagrożonych wyginięciem gatunków oraz różnorodności biologicznej poprzez ich zabezpieczenie przed nadmierną i niekontrolowaną presją turystów, oraz osiągnięto zamierzony efekt ekologiczny w postaci ograniczenia degradacji środowiska naturalnego oraz strat jego zasobów i zmniejszenia różnorodności biologicznej.
Narażone na nadmierną presję turystów dzikie miejsca parkingowe oraz wszystkie wejścia na teren rezerwatu zostały odpowiednio zabezpieczone.







Przygotowanie terenów inwestycyjnych na obszarach objętych rewitalizacją
pod realizację nowych inwestycji gospodarczych
Realizacja projektu poprawi jakość i standard przestrzeni publicznej miasta. Zagospodarowanie tego terenu pozwoli zapobiec dalszej degradacji przestrzeni miejskiej, natomiast uporządkowana przestrzeń publiczna podniesie walory estetyczne miasta. Obszar ten zostanie również zagospodarowany nowymi miejscami parkingowymi, stanowiącymi z kolei zaplecze komunikacyjne dla rewitalizowanego centrum miasta i dla położonego nieopodal targowiska.
W ramach projektu zrealizowano następujące zadania inwestycyjne:
Budowa ulicy pod roboczą nazwą – Nowomurarska (obecnie ulica Bogusława Meca)


Budowa ulicy pod roboczą nazwą - Bulwary (obecnie ulica ks. Stanisława Grada)


Budowa ulicy pod roboczą nazwą - Zachodnia



Fundusze dla rozwoju regionu łódzkiego

Kompleksowe zagospodarowanie przestrzeni publicznej - Przebudowa płyty Placu Kościuszki
Przedmiotem zadania było stworzenie przestrzeni kulturowej, strefy ruchu pieszego, miejsca integracji społecznej, turystyki, rekreacji i wypoczynku, spotkań różnych kultur i wydarzeń kulturalnych oraz powiązania go z dotychczasową funkcją handlowo-usługową wraz z uporządkowaniem przebiegających przez plac ciągów komunikacyjnych i parkingów, uspokojenie ruchu drogowego, poprawienie bezpieczeństwa uczestników ruchu, tworzenie nowego wizerunku miasta.




Teren objęty projektem zlokalizowany jest w centrum miasta. To jeden z najważniejszych elementów przestrzeni publicznej. Plac Kościuszki jest istotnym elementem historycznego układu urbanistycznego miasta. Dotychczasowo jednak miejsce to z pewnością nie wpływało pozytywnie na atrakcyjność i rozpoznawalność Tomaszowa Mazowieckiego.
Centrum miasta było obciążone ruchem samochodowym, co stwarzało znaczne zagrożenie dla mieszkańców, negatywnie wpływało również na jakość ich życia w mieście. Wzmożony ruch kołowy w centrum, a także nieuporządkowane strefy parkowania pojazdów były także czynnikiem zmniejszającym walory turystyczne i środowiskowe.
Celem głównym projektu była rewitalizacja substancji urbanistycznej i architektonicznej centrum miasta oraz zwiększenie atrakcyjności obszaru miasta dla inwestorów lokalnych i zewnętrznych poprzez przywrócenie funkcji społecznych na obszarze dysfunkcyjnym, poprawę funkcjonalności ruchu pieszego w centrum Miasta, tworzenie i modernizację miejsc rozwoju przedsiębiorczości oraz stworzenie zintegrowanej oferty Miasta, przebudowę małej architektury i zwiększenie estetyki przestrzeni publicznej.
W ramach projektu wykonano przebudowę płyty Placu Kościuszki; wybudowano jezdnie, chodniki, miejsca parkingowe; wybudowano murki wraz z siedziskami; wykonano pasy zieleni; nasadzono drzewa, krzewy i pnącza; przebudowano sieć gazową, wodociągową, kanalizacji sanitarnej i deszczowej wraz z przyłączami; przebudowano sieć elektroenergetyczną i teletechniczną; wykonano instalację elektryczną oświetlenia terenu; wybudowano cztery obiekty użyteczności publicznej o charakterze usługowym wraz z wyposażeniem oraz instalacjami wewnętrznymi; wybudowano fontanny wraz z maszynowniami, zbiornikami retencyjnymi, instalacjami i montażem urządzeń założenia wodnego. W ramach projektu wybudowano wielobranżowy tunel kablowy wraz z instalacjami wodno – kanalizacyjnymi, gazową, wentylacyjną, elektryczną wraz z wykonaniem systemu detekcji gazu ziemnego oraz systemu kontroli dostępu. Obiekt ten posadowiony jest na planie prostokąta o długości 453 m oraz 4 m pod powierzchnią placu.
Wskaźnikiem rezultatu projektu są nowe przedsiębiorstwa zlokalizowane na zrewitalizowanym obszarze.
Zamierzona wartość wskaźnika produktu i rezultatu będącego wynikiem zrealizowania przedmiotowego projektu została osiągnięta.
Całkowita wartość projektu: 24 778 787,65 zł.
Wartość wkładu Unii Europejskiej: 15 059 661,87 zł.

Fundusze Europejskie dla rozwoju regionu łódzkiego
Zdjęcia |